
THE COMMUNITY PAGE
Paid for by Melaleuca, The Wellness CompanyTM

Last fall, shortly before the 2004 Presidential Election, Dan Rather of
CBS News broke a story that, if true, had the potential to devastate
President Bush’s reelection bid and change the course of history.

The story, centered around allegedly undiscovered records of the
President’s military service, seemed to confirm previous accusations of
desertion and dereliction of duty. As the story aged and more people
had the opportunity to analyze the records, it became increasingly clear
that the documents were mere forgeries. CBS and Dan Rather dug in
their heels, and even in the face of mounting and increasingly credible
evidence to the contrary, stuck to their story, standing behind the
veracity of the documents. Only when their position became completely
untenable did they finally relent and admit that perhaps they did not
perform sufficient verification and due diligence on the story.

More recently, Newsweek found itself in the bullseye of public
controversy. Michael Isakoff, a well-respected and accomplished
journalist, wrote a story about the treatment of terrorist detainees at the
United States detention facility in Guantanamo Bay, Cuba. The story,
citing anonymous but reliable sources, alleged that United States
interrogators had flushed a copy of the Koran down the toilet in front of
a detainee in an effort to obtain information by upsetting or
intimidating the prisoner. When the story circulated, reaction in the
Muslim world was quick and violent. Outraged by America’s treatment
of their holy book, massive riots erupted, resulting in the deaths of
dozens of people. Subsequently, after the damage of the story had been
done, evidence surfaced that the story about the mistreatment of the
Koran could not be confirmed and that the story was probably untrue.
This story lit the well-known powder keg of Muslim sensibilities and
people died as a direct result of the irresponsible reporting. Although
Newsweek apologized for it’s poor decision to run with the story, it was
too late to undo the damage.

Fortunately, in both the CBS and Newsweek debates there were those
who challenged the stories until the truth came out.

Scout’s Honor
In late February and early March of 2005, Idaho Falls’ only newspaper,
the Post Register ran a series of related articles entitled “Scouts’ Honor.”
The series sought to tell the story of Brad Stowell, a Boy Scout leader
who was convicted on two counts of lewd conduct with a minor, arising
from his molestation of minor boys as a summer employee at the Boy
Scouts’ Camp Little Lemhi in Bonneville County in 1997.

The apprehension and conviction of a sex offender is newsworthy,
however, the article implies the Boy Scouts of America, the Church of
Jesus Christ of Latter-day Saints, and even Stowell’s mother were
complicit in an effective cover-up that allowed the predator, Stowell, to
operate unfettered as an employee of Camp Little Lemhi.

If these allegations are true, they are indeed big news and worthy of
report. However, if untrue, the mere allegations in the Post Register,
probably the most influential news source in the area, would cause
undeserved damage to both the organizations and the individuals within
the organizations named in the report. The way the facts are presented,
the way they are interpreted, and most importantly, facts that are left out
or taken out of context, can often be the points that differentiate between
truth and skillful manipulation of the facts.

The Post Register has reported, in some cases, directly and in others, by
clear inference, that both the LDS Church and the local Boy Scout
officials knowingly and in cooperation sheltered a known pedophile.
This is an extremely serious charge against two of Southeast Idaho’s most
respected and oldest organizations. The reporter skillfully tells a
compelling tale, backed up by references to court documents and reliable
sources. Post Register publisher Roger Plothow and editor Dean Miller as
well as Zuckerman all claim to have a part in the Scouts’ Honor story. It
is not clear whether Plothow and Miller received this information from
Zuckerman or if they did their own research, either way all three men are
responsible for these articles being printed.

The Post Register article “Where Are They Now” listed Brad Stowell’s mother
as well as several Scout and LDS Church leaders along side of the child
molester and explained where each person is today as if the public had the
right and the need to know where they are today. The clear inference that
these good people are dangerous and should be placed in the same category
as child molesters went too far. This was not good journalism. At that point
it became evident that Peter Zuckerman and the Post Register had an agenda.

The Reporter: The Post Register’s Peter Zuckerman
Peter Zuckerman is a fairly new reporter for the Post Register. He recently
graduated from Poynter College in St. Petersburg Florida. He currently is
assigned to cover “cops and courts” stories for the Post Register. While in
Florida, he wrote an article entitled “Navigating between Silence and
Speech” which appeared in a publication called PointsSouth. In this
article he declared to the public that he is homosexual and admitted that
it is very difficult for him to be objective on things he feels strongly
about. He explained that other reporters have the same challenge. You
can read his article at
www.pointssouth.net/2003ps/staging/000249.htm. Much has been said
on a local radio station and throughout the community, speculating that
the Boy Scout’s position of not letting gay men be Scout Leaders, and the
LDS Church’s position that marriage should be between a man and a
woman may have caused Zuckerman to attack the scouts and the LDS
Church through his journalism. We think it would be very unfair for
anyone to conclude that is what is behind Zuckerman’s motives. It would
be wrong to do. The only known facts are, that for whatever reason,
Zuckerman chose to weave a story that unfairly, and without merit,
paints Scout leaders and church leaders to appear unscrupulous, and
blame them for the molestation of little children. That too, is wrong and
the editors of the Post Register should not have allowed it.

The Facts
Of critical import to the Post Register’s allegations of a cover-up are the
existence of “multiple warnings.” Zuckerman reports that there were
multiple incidents, beginning with an episode in 1988, that were
allegedly known and ignored by both Scouting and LDS officials. On
February 27, 2005, on the front page of the Post Register’s Sunday
edition, there was a feature entitled, “Multiple Warnings, 1988-2005.” As
one reads through the list it is apparent that most of the “warnings” are
not warnings at all but appear to be added only to create a longer list.
Many of the legitimate facts on the list are taken out of context and are
made out to be something they are not. It appears that Peter Zuckerman,
writing for the Post Register, constructed facts in a way to lead the reader
down a path to conclusions the Post Register wants the reader to reach.
Compared to the evidence, some statements by Zuckerman appear to be
out-and-out false. Others are misleading at best and appear to be taken
totally out of context, painting a picture that there was substantiated
evidence of repeated offenses by Stowell prior to the Scouts hiring
Stowell and that the scouts had that evidence. The Post Register would
have us believe that his own mother “knew he had a problem” but

concealed it from the Scouts, and that the church “knew he had a
problem” and didn’t stop him. The Post Register also created the
impression that several people had come forward to warn the scouts that
Brad Stowell was a pedophile and that the scouts, the LDS Church and
Brad Stowell’s mother somehow worked together to let Brad Stowell keep
his job and keep molesting the scouts and then, later worked together to
cover their tracks. None of the above allegations are supported by the
facts.

Two Questions:
The real questions that have been distorted by the Post Register are: 1)
What did Scout leaders really know about Brad Stowell before they hired
him and while they continued to keep him in various leadership
positions? And 2) How much substance is there to the so called “multiple
warnings” that the Boy Scouts were supposed to have received about
Brad Stowell?

Fact:
The record indicates there was a single “incident” that was known both
to church leaders and Scout leaders as well as to Judy Stowell, Brad
Stowell’s mother. That is important! One incident! Not several, as the
Post Register suggests. And what was known by Scout and church leaders
about this single incident is substantially different from what the Post
Register claims.

The Incident:
In 1988, a 6-year-old boy reported to his parents that 16-year-old Brad
Stowell had done something inappropriate to him. No one knows for
sure what that incident involved, but we do know the police were called
and they did not believe there was enough substance to file charges.
Stowell’s mother Judy Stowell and his LDS bishop, Lorin Talbot, were
told some things, but not everything about the incident.

Multiple Warnings:
The Post Register leads us to believe there were several people who had
warned the Scouts that Brad Stowell was a pedophile and that he should
be fired.

Fact:
Stowell’s neighbor, Richard Scarborough, did write several letters to
church and scout leaders accusing several people including Brad Stowell
of being child molesters. The only other person that told the scouts that
Stowell was a child molester was Richard Scarborough’s wife.

The Illusion:
The Post Register appears to leave important facts out of its story in an
attempt to create an illusion that there were “multiple warnings.” One
example is the comment on February 28, 2005: “Even though a teacher at
Stalker Elementary School in Blackfoot warned him Stowell had abused a
6-year-old neighbor.” This statement appears to try to conceal the fact
that the “teacher” was really Richard Scarborough’s wife. Had the Post
Register given readers that information, the reader would have known
that all of the “multiple warnings” and allegations came from the
Scarboroughs. The Post Register used this and other tactics to create an
illusion of multiple warnings. This is only one example of what appears
to be several unfair tactics by the Post Register to lead the reader to
believe what Peter Zuckerman wanted the reader to believe.

The Allegations:
The article blamed the Boy Scouts for first hiring and then not firing
Brad Stowell. It alleged that the Scouts had known all along that Brad
Stowell was a child molester and had hired him anyway. The Post Register
also claimed that Stowell “used church, Scout, and family connections to
prey on boys” and that the Scouts and the church had ignored repeated
warnings about Stowell. The article also gives the impression that some
type of cover-up had occurred because the judge had sealed the records
of a case involving the molestation of minors.

The Bishop’s Actions:
Although the police did not find the “Incident” serious enough to take
any action, Stowell’s bishop took the 1988 incident much more seriously.
He sent Stowell to counseling at LDS Social Services. They worked with
Stowell for several months until he received assurance from the “experts”
that Stowell was unlikely to repeat what had happened.

The Letters:
Richard Scarborough’s letters reveal a great deal about his thought
processes and some of the many issues that church leaders had to
confront when dealing with Scarborough. Given his scattered approach,
many reasonable people may not have taken Richard Scarborough’s
accusations seriously, but to their credit, contrary to his accusations,
church officials did take him seriously. They spent several hours trying to
determine the truthfulness of his accusation only to learn that his
accusations were based only on hearsay. It is noteworthy that in his
deposition, that was taken on August 30, 1999, Scarborough gave
information that differed from what he had stated in his letter. The
Scarborough letters and much more information about this case can be
found at www.CommunityPageNews.com. The portion of these letters
that the Post Register chose to leave out in its printing of the Scarborough
letters changes the entire nature and message of the documents.

The Coincidence:
In the case of Brad Stowell, Richard Scarborough was right. Even though
Scarborough did not have true evidence to call Brad Stowell a child
molester back in 1991, it turned out that he was indeed a child molester.
Given what we know now, it is easy to say it would have been better if
Scout leaders had acted on the rumor that Scarborough was promoting.
But if all employers were to base hiring and firing decisions on rumor
rather than substantiated evidence, what a threatening and chaotic world
our employees would have to live in. It is difficult to imagine what more
Scout leaders could have done to uncover the truth about the rumors
that the Scarboroughs’ were promoting. They tried, but were
unsuccessful. Even Brad Stowell testified that he had not been truthful
with his Scout leaders or his bishop. They had no true knowledge of the
incident between Stowell and the 6-year-old boy in 1988 and in the case
of some leaders, no knowledge at all, of that incident. To this day, the
only ones who know for sure what happened are Brad Stowell and the 6-
year-old boy.

Conclusion:
The Post Register is Idaho Falls’ only newspaper. As such, its publisher,
Ron Plothow, and editor, Dean Miller, have a tremendous responsibility
to this community to not let reporters’ individual biases taint its articles
in a way that unfairly damages innocent individuals or reputable
institutions. No institution should be exempt from scrutiny by the press,
but that scrutiny should be fair, balanced and accurate. As Dan Rather
learned, it’s a difficult task, but it comes with the territory.

Documentation and other important details concerning this matter can be found at
www.CommunityPageNews.com.

Responsible Journalism or Misleading Propaganda?

In a small community like ours, I believe it is important that we all
make a sincere effort to understand each other so we get along and
enjoy the associations we share. When inaccurate information is

presented to the community about an individual or organization, it has
the potential to needlessly strain the relationships we have with friends
and neighbors. It appeared to me that the articles by the Post Register
about the Boy Scouts contained inaccurate information. I felt that it
would be wrong for anyone to stand by and let the powerful Post
Register attack innocent people who do not have the means nor the
finances to defend themselves.

I decided to find out the truth for myself. I engaged members of the
reputable Idaho Falls law firm, Thomsen Stephens Law Offices. My
specific instructions to them were to review the case in its entirety and to
analyze the records with a critical but objective eye in an effort to
determine whether the Post Register had reported accurately. Jason
Wood, a firm partner, along with firm associate attorney Brian Boyle and
third-year law student Jake Wessel, poured through the voluminous
records full time for more than a week and compared the evidence with
the story presented by the Post Register. What they found is alarming!
While a comprehensive and exhaustive analysis of their findings would
be impossible to lay out in the space provided for this piece. This page
contains a summary of some of their key conclusions.

I want to make clear that I am not in any way a spokesperson for the
Scouts or the LDS Church. I have not spoken to any National or local
Scout or LDS Church leader regarding this article. I am writing only as a
concerned member of this community. I admit to being a great fan of
the scouting organization and I became a member of the LDS Church
when I was seventeen years old. The church has had a very positive
impact on my life. But I believe I would feel just as strongly about
correcting the record if individuals from any other organization were
being unfairly attacked.

When I reviewed the great lengths that various Scout leaders and church
leaders had gone to, to learn the truth about what had happened at that
single incident 17 years ago and their efforts to determine the
truthfulness of the Scarborough accusations, I can only hope that if I
had been in that situation, I would have been as diligent as they were in
trying to determine if Brad Stowell had the tendency to molest boys.
Hours of phone calls, interviews, discussions, and investigations were
made to determine the facts in an effort to make a safe but fair decision
concerning Brad Stowell’s future with the scouts. In hind sight, a wrong
decision was made. We know that now. But the Scout leaders’ decisions
were made based on the facts that they had. Good executives should not
make career decisions about their employees based on rumor or
innuendos. To do so would be immoral, wrong, and grossly unfair. After
all the research, investigation and debate, these Scout executives made
the only decision they could have made given the facts they had then. As
far as anyone knew, the single incident, years previous, had been an
isolated incident. Whatever had happened there, the police had not
found it serious enough to file any charges. Even the experts who had
worked with Brad Stowell had given him a clean bill of health. As far as
anyone could determine, nothing had happened since. Both Scout and
Church leaders believed Brad Stowell had served an honorable mission
and that if he had ever had a problem, it was no longer a problem.

We must keep in mind that these events happened over ten years ago
when we knew much less about pedophilia than we do today. Given the
same facts they had ten years ago, any fair-minded executive would have
made the same decision that the Scout leaders did. They should have
watched Stowell closely and required someone to be with him at all
times, but they probably should not have fired him.

What Brad Stowell did was horrible! He is a very dangerous and devious
man! He needs to be in prison. But we should not try to make a case to
blame others for his crimes.

There is still a question as to how quickly the Scouts called the police
when Adam and Ben Steed, (the true heroes in this case) reported they
had been molested. There is conflicting testimony as to whether it took
12 hours  or 3 days of investigation before the police were called. There
is a recently filed court case involving that issue. We hope that the Post
Register will cover that story fairly and objectively.

President/CEO, Melaleuca, Inc

                                                                                                       


